Πράσινα τέλη: μια απλή πρόταση

Τα πράσινα τέλη είναι μια καλή ιδέα. Επιβαρύνεις το περιβάλλον με το αμάξι σου; Πλήρωσε.

Το θέμα είναι να πληρώνεις όσο επιβαρύνεις. Δεν μπορεί ένα Getz 1100cc εξαετίας να πληρώνει πράσινα τέλη και μια Cayenne διετίας να έχει έκπτωση. Πόσο μάλλον όταν το Getz κάνει 15000km το χρόνο και η Cayenne 70000.

Και ορίστε και μια απλή πρόταση:

  1. Τα περιβαλλοντικά τέλη πληρώνονται στο ΚΤΕΟ
  2. Υπολογίζονται μέσω μιας φόρμουλας που λαμβάνει υπόψιν τα χιλιόμετρα από τον τελευταίο έλεγχο ΚΤΕΟ και τη μέση τιμή των ρίπων ανάμεσα στον τρέχον και τον προηγούμενο έλεγχο

Το αν η φόρμουλα πρέπει να είναι γραμμική ως προς τους δυο παράγοντες, εκθετική, πολυωνυμική, λογαριθμική αφήνεται ως άσκηση σε περιβαλλοντολόγο. Ο όποιος συντελεστής ως άσκηση στο Υπουργείο Οικονομικών.

Γαμώ τα Phd σας κ.κ. Μπιρμπίλη και Παπακωνσταντίνου πόσο δύσκολο είναι να το σκεφτεί αυτό κάποιος;

Advertisements

Tags:

11 Responses to “Πράσινα τέλη: μια απλή πρόταση”

  1. Orestis Markou Says:

    Καλή πρόταση, αλλά αρκετά πολύπλοκη… Γιατί δε σε αφήνει να υπολογίσεις το κόστος προκαταβολικά!

    Στην Αγγλία ξέρω ότι τα τέλη βγαίνουν απευθείας από την τιμή των εκπομπών όπως δηλώνεται από τον κατασκευαστή (με συγκεκριμένο, αξιόπιστο τρόπο). Οπότε για την αγορά νέου αυτοκινήτου μπορείς να ξέρεις πόσο πληρώνεις προκαταβολικά.

    Απλό, και χωρίς πολύ γραφειοκρατία. Τώρα σχετικά με τα χιλιόμετρα που γίνονται, η λύση είναι απλή: ακριβότερη βενζίνη. Όποιος καίει παραπάνω (λόγω χρήσης ή υψηλής κατανάλωσης) πληρώνει και παραπάνω.

    Σημείωση: Δεν έχω διαβάσει αναλυτικά ποια είναι η πρόταση για τα πράσινα τέλη…

  2. mperedim Says:

    Γεια χαρά Ορέστη,

    A couple of points:

    1) Προφανώς και μπορείς να υπολογίσεις το κόστος προκαταβολικά: η φόρμουλα (ή το αποτέλεσμά της, π.χ. 1 λεπτό / km για αμάξια ως 1400cc) δε θα είναι απόρρητη. Ήδη το εξετάζουν στην Ολλανδία ας πούμε [1].

    2) Η δήλωση του κατασκευαστή είναι καλή για αρχή (ας πούμε τα αρχικά τέλη). Μετά αυτά αυξάνονται ανάλογα και με το πόσο καλά συντηρείς το αμάξι σου.

    3) Όπως είπα δεν είμαι ούτε περιβαλλοντολόγος ούτε οικονομολόγος. Όντως η ακριβότερη βενζίνη μοιάζει να είναι όντως η πιο απλή λύση στο πρόβλημα.

    Quick edit: on 2nd thoughts οι ρύποι δεν είναι γραμμική συνάρτηση της βενζίνης που καις οπότε αν και η πλέον απλή δεν είναι κατ’ανάγκη η πλέον δίκαιη λύση στο πρόβλημα.

    [1] http://www.sheblogs.eu/2009/11/18/foros-ana-xiliometro/

  3. Stazybο Hοrn Says:

    Ρε συ. Πάνω από 70% δεν περνάει ΚΤΕΟ (λέω εγώ). Καλό το ανέκδοτο με τα PhD…

    • mperedim Says:

      Μα δεν είναι ανέκδοτο, αμφότεροι έχουν PhD 😉

      Όσο για το 70% … πόσο δύσκολο είναι να ενοποιηθούν (αν δεν είναι ήδη) τα μηχανογραφικά συστήματα του Υπ. Μεταφορών (που κρατάν στοιχεία για τις άδειες κυκλοφορίας) με των ΚΤΕΟ; Όποιοι δεν περνάνε πρόστιμο μέσω της Εφορίας, απλά πράγματα.

      • Orestis Markou Says:

        Γενικά η ενοποίηση και η διασταύρωση είναι η μεγάλη αμαρτία της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης μέχρι σήμερα… Δεν έχει γίνει τίποτα.

        Σε έναν Σπινέλλη ελπίζουμε!

      • Stazybο Hοrn Says:

        Βρε το ξέρω. Αλλά πέρα από το περιεχόμενο (δεν μιλάω καν για impact) που δεν είμαι σε θέση να κρίνω, ισχύει κι ότι ένα phd δεν δηλώνει από μόνο του τίποτε περισσότερο από μεγάλη γνώση για κάτι πολύ μικρό (ή κάπως έτσι· υπάρχει ένα σχετικό ευφυολόγημα που δεν βρίσκω τώρα).

  4. Orestis Markou Says:

    Σύμφωνοί… νομίζω όμως ότι μια απλή λύση είναι καλύτερη από μια πιο δίκαιη αλλά πιο πολύπλοκη, τουλάχιστον στην παρούσα φάση. Η ιστορία έχει δείξει ότι πολύπλοκες ρυθμίσεις μένουν ανεφάρμοστες ή αποτελούν σημεία τριβής για διαπλοκή/διαφθορά.

    Η σχέση της βενζίνης με τους ρύπους δεν είναι γραμμική όντως, αλλά συνήθως ένα χαμηλής κατανάλωσης αυτοκίνητο έχει λιγότερες εκπομπές.

    Αλήθεια πως είναι η πρόταση τώρα; Υπάρχει κάποιο λινκ να τη διαβάσουμε; Έχει μπει σε διαβούλευση; Δε βρίσκω κάτι στο opengov…

    • mperedim Says:

      Ορέστη,

      Ρίξε μια ματιά εδώ: http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=97802. In short τα “πράσινα τέλη” (η επιβάρυνση δηλαδή) καθορίζονται αποκλειστικά από την ηλικία του αμαξιού

    • mperedim Says:

      Στο πρώτο κομμάτι του σχολίου: ξαναλέω δεν είμαι ειδικός. Συμφωνώ πως η όποια ρύθμιση πρέπει να είναι απλή και δίκαιη ταυτόχρονα. FWIW θεωρώ πως η πρότασή μου είναι απλή στην εφαρμογή (αν και όχι τόσο απλή όσο η δική σου), καθότι στα ΚΤΕΟ:
      1) ήδη καταγράφονται τα στοιχεία που αναφέρω
      2) υπάρχει μηχανογραφικό σύστημα πληρωμών
      3) είναι μια διαδικασία που ούτως ή άλλως πρέπει να περνούν όλα τα μηχανοκίνητα

  5. Ventrix Says:

    πέστα πέστα,

    ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΑ ΧΙΟΥΝΤΑΗ ΓΚΕΤΣ!

    (ιδιαίτερα στα ασημί, τα μπλε είναι γκέι)

    • mperedim Says:

      Εννοείται αυτό, σκέψου ότι οι κάτοχοι των ασημί ως γνήσιοι Ελληνάρες άντρες υπηρετούν την πατρίδα ενώ οι γκέι κάτοχοι μπλε Getz από αναβολή σε αναβολή το πάνε 😛

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: